Słońce nad Janowcem

Święto Wina w Janowcu to od lat jedna z najlepiej zorganizowanych imprez z polskim winem jako tematem przewodnim. I tym razem nie było inaczej. W czasie degustacji 31 lokalnych win siedmiu z nich przyznaliśmy Kartę Winnic Małopolskiego Przełomu Wisły.

Widok na rozległą Dolinę Wisły z wapiennej skarpy górująca nad Janowcem jest dla mnie od lat wystarczającym powodem, by pod koniec maja, jeśli tylko mogę, pojawić się w tym zakątku południowo-wschodniego Mazowsza (nawet, jeśli dziwnym trafem administracyjnie ten skrawek ziemi na lewym brzegu Wisły należy do Lubelskiego). Z dala od zatłoczonego, ocierającego się o kicz Kazimierza, po drugiej stronie rzeki, w dosłownie romantycznych ruinach zamku Firlejów odbywa się huczna winiarska fiesta. Raz zagra Voo Voo, raz zaśpiewa koło gospodyń wiejskich, wszystko to jednak pozostaje wyłącznie tłem dla spotkania z lokalnymi winiarzami. Większość z setek przyjeżdżających do Janowca gości to świadomi winopijcy, którzy wiedzą po co tu są. I traktowani są poważnie.

Zamek Firlejów, czyli romantyczna sceneria Święta Wina w Janowcu fot. tpb

Zamek Firlejów, czyli romantyczna sceneria Święta Wina w Janowcu fot. tpb

W tym roku w Święcie udział wzięło dziewięć lokalnych (z Małopolskiego Przełomu Wisły, jak nazywa się region winiarski miedzy Annopolem, a Kozienicami) winiarni: Bochotnica, Las Stocki, Maja, Małe Dobre, Mały Młynek, Modła, Oblassy Księże, Rzeczyca, Solaris i Wieczorków. Zabrakło ewidentnej gwiazdy, Domu Bliskowice, co było sporym rozczarowaniem, zwłaszcza wobec świetnej prasy, jaka ma ich najnowsze wino Johanniter Ultra 2015 i w ogóle wina z ostatniego rocznika. Nie było też Dworu Sanna i kilku innych winiarzy – szkoda, bo MPW jawił się zawsze jako najlepiej zintegrowany region winiarski w Polsce.

Nie było też win Wojciecha Włodarczyka z winnicy Pańska Góra z Podgórza. Nieobecny jest jednak usprawiedliwiony. Winnica na kamienistym płaskowyżu ponad Podgórzem jest w gruntownej przebudowie. Po latach eksperymentów pionier MPW postawił na Vitis viniferę, co jest nad Wisłą swoistym znakiem czasu. Nam pozostaje poczekać kilka lat na pierwsze wina ze świeżo posadzonej winnicy.

Konwersja na viniferę staje się w MPW faktem fot. tpb

Konwersja na viniferę staje się w MPW faktem fot. tpb

Na sukces odbywającej się od 2009 r. imprezy składa się wiele czynników, z których najważniejszy to niesłabnący zapał producentów zrzeszonych w Stowarzyszeniu Winiarzy Małopolskiego Przełomu Wisły i jego twórcy i prezesa, wspomnianego wyżej Wojciecha Włodarczyka. Niezwykłe jest oczywiście miejsce – dziedziniec ruin Firlejowskiego zamku i wspomniana przeze mnie na początku skarpa. Wreszcie sam region. Gdy blisko dekadę temu, na jednym z pierwszych Konwentów Polskich Winiarzy ktokolwiek pokazywał wina, które miały jakiś regionalny rys, byli to właśnie producenci z okolic Kazimierza i Janowca.

Z drugiej jednak strony, jeśli w czasie tegorocznego Święta Wina w Janowcu czegoś zabrakło, to właśnie regionalnego rysu w degustowanych winach. Miałem przyjemność i honor udziału w komisji, której zadaniem było przyznanie Karty Winnic MPW. Co to takiego? Znaczenie Karty dobrze wyjaśnia preambuła: Mając za cel tworzenie jak najlepszego wina oddającego charakter gleby i klimatu naszego regionu, członkowie Stowarzyszenia Winiarzy Małopolskiego Przełomu Wisły przyjęli 22.11.2008 roku na Zamku w Janowcu poniższą Kartę jako zbiór zasad określających charakter
produkowanych przez siebie win i standardy ich jakości. […]Jest to pierwszy krok w kierunku uzyskania dla tych win chronionego oznaczenia geograficznego lub chronionej nazwy pochodzenia, zgodnie z przepisami UE w sprawie wspólnej organizacji rynku wina.

Tymczasem pośród 31 przedstawionych do oceny win było wszystko, ale nie wspólny mianownik, zespół kilku choćby cech wspólnych dla większej części próbek. Być może zadanie jest zbyt ambitne. Region rozpościera się na odcinku ponad 100 km, obejmuje różne typy gleb, jeśli zaś chodzi o odmiany, winiarze mają wybór od Sasa do Lasa: hybrydy i vinifery, białe i czerwone, takie, śmakie, owakie. Wraz z Izą Kamińską i Wojciechem Bońkowskim z Winicjatwy mieliśmy więc zadanie trudne i ostatecznie skupiliśmy się raczej na jakości win, niż ich typowości, o której trudno po prostu mówić. (Swoją drogą warto podkreślić fakt, że winiarze z MPW oddają przyznanie Kart niezależnej komisji degustacyjnej spoza regionu).

Winnica Modła & Przyjaciele cieszą się z trzech Kart Winnic MPW fot. tpb

Winnica Modła & Przyjaciele cieszą się z trzech Kart Winnic MPW fot. tpb

W czasie degustacji zdecydowaliśmy się ostatecznie przyznać Kartę Małopolskiego Przełomu Wisły dziewięciu winom, których listę przedstawiam poniżej. Ich różnorodność oddaje charakter degustacji. Mamy wśród wybrańców wina całkowicie wytrawne i otwarcie zaokrąglone cukrem resztkowym, a wręcz półsłodkie. Są hybrydy i vinifery (tych coraz więcej), świetny, bladziutki świeży różowy zweigelt trochę w stylu prowansalskim i zupełnie niezłe, szczere, nastawione na owoc i świeżość wina czerwone (lżejszy Roesler, bardziej skoncentrowane Cuvée z Modły).
Gwiazdą tegorocznego Święta Wina w Janowcu została Winnica Modła założona w 2010 r. przez Tomasza Stolę w Ostrowcu Świętokrzyskim, a więc poza głównym szlakiem MPW (ponad 30 km na zachód od Wisły). Kartę Winnic dostały aż trzy wina i to we wszystkich kolorach – wszystkie zrobione z odmian Vitis vinifera: aromatyczne półsłodkie białe bouvier, różowy zweigelt i czerwony kupaż caberneta sauvignon, merlota, blaufränkischa i pinot noir z ledwie domieszką hybrydy léon millot. Wydaje się, że przejście na viniferę to ważna tendencja w MPW, a sukcesy win z odmian szlachetnych pokazują, że kierunek to słuszny.
Modła wystąpiła wsparta przez grupę blisko 30 ubranych w błękitne, firmowe koszulki przyjaciół, którzy wspierają właścicieli w zbiorach i produkcji.

Wina, które otrzymały Kartę Winnic MPW 2016 fot. tpb

Wina, które otrzymały Kartę Winnic MPW 2016 fot. tpb

Sam czekam na kolejne wina znad Wisły, część z nich chętnie odłożyłbym do piwnicy, bo pozakonkursowe próby bardziej dojrzałych win pokazały, że jest w MPW taki potencjał. Za rok zaś zrobię wszystko, by do Janowca znów dotrzeć. Spotykamy się 27 maja 2017 r.

Kartę Winnic Małopolskiego Przełomu Wisły otrzymały:

Wina białe:
Seyval Blanc 2015, Oblassy Księże
Pinot Blanc 2015, Maja
T[raminer] 2015, Rzeczyca
Buwjer półsłodkie 2015, Modła
Muscaris półsłodkie 2015, Solaris

Wino różowe:
Młody Cfajgeld 2015, Modła

Wina czerwone:
Roesler 2015, Maja
Cortez 2015, Solaris
Cuvée czerwone 2015, Modła

Tymczasem nad Wisłą... fot. tpb

Tymczasem nad Wisłą… fot. tpb

Opublikowano Bez kategorii | Otagowano , , , , , , , , , , | Skomentuj

Pietras znów mistrzem

Piotr Pietras obronił tytuł Mistrza Polski Sommelierów. Champion nie miał jednak łatwo.

Wydawało się, że po kwietniowym sukcesie w Mendozie, gdzie Pietras zdobył jako pierwszy w historii Polak zaszczytne 10. miejsce w Mistrzostwach Świata Sommelierów, triumf na krajowym podwórku będzie czystą formalnością. I rzeczywiście, Piotr wygrał sobotnie mistrzostwa zdecydowanie, jednak nie przyszło mu to łatwo, a jego największym przeciwnikiem zdawał się być on sam.

Młoda fala
To były rekordowe mistrzostwa – zarówno jeśli chodzi o liczbę uczestników (24), rozbudowaną formę finału, ale też zainteresowanie jakie wzbudziły. W sali balowej hotelu Regent w Warszawie zebrało się w sobotnie popołudnie 14 maja grubo ponad 100 osób, które śledziły na żywo toczący się na scenie finałowy pojedynek.

Wcześniej, w eliminacjach wszyscy zawodnicy zmagali się z degustacją w ciemno win i destylatów, łączeniem wina z potrawami, obsługą gości i jak zawsze arcytrudnym testem teoretycznym. Do finału awansowało trzech najlepszych: Maciej Sokołowski z wine baru Roberta Mielżyńskiego w Poznaniu, Marek Przyborek pracujący na co dzień w renomowanej restauracji Northcote w hrabstwie Lancashire w północno-zachodniej Anglii oraz obrońca tytułu z 2015 r. Piotr Pietras, head sommelier w gwiazdkowej restauracji Launceston Place, w londyńskim South Kensington.

Piotr Pietras serwuje szampana fot. Jacek Taranko winoioliwa.com

Piotr Pietras serwuje szampana fot. Jacek Taranko winoioliwa.com

Zanim o finale, najpierw o tych co odpadli. Tym razem nie udało się wedrzeć do czołowej trójki kilku najlepszym polskim sommelierom, byłym triumfatorom Mistrzostw Polski, bądź ich finalistom. Trudno mieć im to za złe – ci najlepsi święcą zawodowe sukcesy w restauracjach, w których pracują. Sukcesy okupione ciężką pracą, czego najlepszym przykładem jest Paweł Demianiuk, kilkukrotny triumfator i finalista imprezy, który w ciągu zaledwie paru ostatnich miesięcy otworzył, rozkręcił i wywindował na szczyt warszawskie wine bistro Kieliszki na Próżnej. Być może na pełne przygotowanie do mistrzostw zabrakło już czasu.

Ważne, że do konkursu przystąpiła duża grupa niekiedy bardzo młodych ludzi (szkoda, że tylko, bodaj, dwie kobiety) parających się na co dzień sommelierką. Odbieram to jako dobry znak rosnącego zainteresowania zawodem. Udział w mistrzostwach wymusza pogłębianie wiedzy teoretycznej i praktycznej. Daje otrzaskanie, doświadczenie, które przyda się nie tylko w kolejnych bojach na scenie, ale przede wszystkim w codziennej pracy. Jest zatem szansa, że w coraz większej liczbie polskich restauracji będziemy mogli liczyć na rzeczową pomoc, gdy przyjdzie wybrać wino do kolacji.

Ojciec chrzestny i wąsy
W finale sommelierzy musieli zaserwować w 10 minut szampana z butelki magnum szóstce gości, których głównym zadaniem było wybijanie ich z rytmu, a to prośbami o przygotowanie dodatkowych koktajli, a to zagadywaniem o trzygwiazdkowe restauracje w Lyonie (Wojtek Bońkowski pytał ich o to po angielsku – choć przynajmniej dla pracujących na co dzień w Anglii Przyborka i Pietrasa konwersowanie w tym języku było raczej ułatwieniem niż utrudnieniem). W efekcie wszyscy zaczynali na luzie, kończyli dość spięci. W tej konkurencji najbardziej podobał mi się Marek Przyborek, który mimo kilku drobnych błędów zachował humor i w ciepły, choć nie przekraczający granic prywatności i dobrego smaku sposób poradził sobie z butlą Gosseta Grande Réserve.

Marek Przyborek degustuje fot. Jacek Taranko winoioliwa.com

Marek Przyborek degustuje fot. Jacek Taranko winoioliwa.com

Kolejne, typowo sommelierskie zadanie polegało na znalezieniu kulinarnych par dla siedmiu wyjątkowej jakości win z Kalifornii oraz zaproponowanie gościom francuskich odpowiedników tychże butelek. O ile raczej łatwo wymyślić ekwiwalent dla musującego Kalifornijczyka czy rieslinga to już rozpoznanie i mówienie o wzmacnianym winie z odmiany mission wymagało nie lada wiedzy. W tej konkurencji najlepszy był Pietras znajdujący nie tylko ciekawe zamienniki dla win ze Słonecznego Stanu, ale też proponujący do nich świetne dania.

Dekantacja czerwonego wina to stały element finału mistrzostw sommelierów, tym razem jednak zawodnicy musieli otworzyć butelkę riojy 2008 przy użyciu wąsów – zamiennika klasycznego trybuszona używanego do starych, rozmiękłych, ryzykownych korków. Piotr Pietras zrobił to błyskawicznie, jakby wąsy stosował codziennie; Przyborek trochę się z tym nietypowym sprzętem męczył, przede wszystkim jednak dał się wkręcić w rozmowę o wodzie mineralnej z sędziami, w konsekwencji czego nie wyrobił się w czasie i nie zdążył przelać wina do karafki.

Tym też można otworzyć butelkę wina fot. westwing.pl

Tym też można otworzyć butelkę wina fot. westwing.pl

Kolejny klasyk to poprawienie błędów w karcie win. Tu znów klasę pokazał Pietras, który nie dał się podpuścić i wiedział, że Johannes Selbach robi nad słynącą z rieslinga Mozelą pinot blanc, a rodzina Knollów Chardonnay Smaragda w Wachau (oba wina ultranietypowe). Odnalazł też większość błędów.
Przyborek sprawił się doskonale w konkurencji, w której spośród trzech podanych w ciemno win czerwonych trzeba było rozpoznać jedno niepasujące do pozostałych – trafnie wyczuł dwa nebbiolo i nieprzystające do nich pinot noir. Jako jedyny wiedział też z jakich składników robi się koktajl Godfather (szkocka whisky i likier amaretto) i doskonale go przyrządził. (Maciej Sokołowski wybrnął z ambarasu proponując gościom alternatywnie koniaczek)
W degustacji w ciemno obaj „angielscy” sommelierzy jednak się pomylili zgodnie twierdząc, że kalifornijskie pinot noir to… rioja. Prościzna? Stańcie na scenie i zmierzcie się ze stresem, czasem, publicznością.

Pietras jak Lewy
Po podliczeniu punktów ostatecznie zwyciężył Piotr Pietras. Miał sporą przewagę nad Markiem Przyborkiem. Trzeci Maciej Sokołowski nie ma powodu do narzekań – pokonał całą krajową czołówkę, a ulec świetnym kolegom z Anglii to żaden dyshonor.

Startując w mistrzostwach po raz pierwszy w 2015 r. Pietras namieszał w światku polskich sommelierów. Pokazał, że praca w renomowanych zagranicznych restauracjach daje doświadczenie i obycie, którego nie sposób przecenić. Analogia do piłkarzy z ekstraklasy i tych szlifujących swój talent w najlepszych ligach Europy (i to na znaczących, niekiedy czołowych pozycjach) nasuwa się sama przez się.
Piotr zwyciężył mimo potwornych nerwów. Od początku widać było, że bardzo chciał wygrać – pokazać, że tytuł sprzed roku nie był przypadkowy, podobnie jak 10. miejsce w Mistrzostwach Świata (Pietras jest pierwszym Polakiem, który awansował do półfinału tej imprezy). W dodatku zwycięstwo w Warszawie to bilet na przyszłoroczne Mistrzostwa Europy, na które sommelier z Launceston Place ma – widać to wyraźnie – wielki apetyt. Ten przymus sprawił, że niekiedy trzęsły mu się ręce, nie do końca panował nad ekspresją głosu – najważniejsze jednak, że panował nad głową i mimo potwornych emocji mógł korzystać ze swej ogromnej winiarskiej wiedzy. Chapeau-bas.

Maciej - a może koniaczku? - Sokołowski fot. Jacek Taranko winoioliwa.com

Maciej – a może koniaczku? – Sokołowski fot. Jacek Taranko winoioliwa.com

Kilkanaście lat temu horyzont polskiego sommeliera wyznaczała najdroższa butelka w restauracji, w której pracował. A że była to knajpa Orbisu, to i horyzont niezbyt szeroki. Dziś o Mistrzostwo Polski biją się młodzi ludzie dowodzący bardzo poważnymi kartami win w bardzo poważnych lokalach o światowej renomie. Sam wciąż bardzo kibicuję chłopakom z naszego podwórka – z czystego egoizmu. Po prostu lubię, gdy w restauracji zajmuje się mną łebski człowiek doskonale znający zasoby piwnicy i pomysły szefa kuchni, zdejmujący ze mnie konieczność dokonywania wyboru i odkrywający niekiedy zupełnie nowe połączenia kulinarno-winiarskie. A zdarza mi się to w Polsce szczęśliwie coraz częściej.

Mistrzostwa Polski Sommelierów zostały zorganizowane 14.05.2016 r. w hotelu Regent w Warszawie przez Stowarzyszenie Sommelierów Polskich. Magazyn Wino był partnerem medialnym imprezy.

Opublikowano Bez kategorii | Otagowano , , , , , , | Skomentuj

TOP 2015: dwanaście wspomnień

Top to nie najszczęśliwszy tytuł. Bo choć opisany poniżej tuzin win należał do mojej prywatnej czołówki mijającego roku, w tym tekście bardziej chodzi o ludzi, miejsca i okoliczności towarzyszące degustacji.

Berg Schlossberg Riesling 2014, Rheingau, Georg Breuer
Umawiając się na spotkanie z Theresą Breuer w Rüdesheim zastrzegłem, że tym razem bardzo chciałbym zobaczyć winnice słynnej rodziny z Rheingau. Młoda winiarka chętnie się zgodziła – przynajmniej pies będzie miał spacer. (Pies był w tej historii ważny; przyjaźnił się ze mną w aucie, choć zająłem jego miejsce, a potem okazało się, że Theresa dostała go od swoich polskich pracowników, po tym, jak umarł pies poprzedni). Ruszyliśmy w górę pod linią przedpotopowego wyciągu wwożącego turystów z miasteczka nad Renem na otoczone parkiem krajobrazowym Niederwald wzgórze zwieńczone figurą Germanii symbolizującej zjednoczenie Niemiec (to z 1871 r.). Przemierzaliśmy słynne winnice: Bischofsberg, Rottland, Roseneck, Kaisersteinfels, wreszcie stromy Berg Schlossberg – symbol Rüdesheim i całego Rheingau. Pół godziny później miałem już Schlosberg w kieliszku – za młody, zamknięty, a przecież fascynujący, choć pachnący głównie chłodnym, mokrym kamieniem. Za to struktura… Ja w każdym razie będę wyczekiwał tej butelki, bo w sierpniu nie była jeszcze na sprzedaż.

Theresa Breuer na Schlossbergu fot. tpb

Theresa Breuer na Schlossbergu fot. tpb

Dézaley Grand Cru 2014, Domaine Antoine Bovard
Wypiłem to chasselas jako jedno z ostatnich znakomitych win w 2015, w centrum winiarskim regionu Lavaux „Vinorama” poniżej Rivaz, nad jeziorem Lemańskim. Z pewnością było najlepszym winem z tej odmiany jakie w życiu piłem, ale też – bądźmy szczerzy – kontaktów z chasselas zbyt częstych nie miewam. Traktowałem ten popularny szwajcarski szczep jako źródło dość miękkich, zwykle neutralnych win, którymi można popić fondue. Rodzina Bovard robi swoje chasselas w grand cru Dézaley, które ma status osobnej apelacji. Mineralność wynagradza w nim niską kwasowość i już po pierwszym nosie czuć, że otwierając 2014 dokonaliśmy dzieciobójstwa. Tym bardziej, że dwie godziny później, już w Cully, u innego winiarza dane mi było spróbować chasselas z 2009…
To był dobry dzień – zaczął się na maleńkiej stacji kolejowej Chexbres, z której klucząc między pełnymi winnic tarasami wyciosanymi w opadającym ku Lac Léman, po drogach, schodkach, ścieżkach doszedłem do sennego Rivaz, a potem wspomnianej Vinoramy. Tam czekały już kolejne wcielenia chasselas: Villette, Epesses, Calamin, St. Saphorin, wreszcie Dézaley. Więcej o Szwajcarii i Lavaux napiszę już w lutowym numerze Magazynu Wino.

Winnice powyżej Rivaz, Lavaux fot. Montreux Riviera

Winnice powyżej Rivaz, Lavaux fot. Montreux Riviera

Oxana-Karafa Sauvignon Blanc 2007, Jižní Morava, Dobrá Vinice
Piwniczkę Petra Nejedlika łatwo przeoczyć wyjeżdżając z Šaldorfu pod Znojmem w stronę austriackiej granicy. Wygląda jak jeden z wielu w okolicy, wydłubanych w ziemi domowych sklípków. Nietuzinkowa jest natomiast zawartość piwnicy, przede wszystkim jednak jej gospodarz. Piszę dużo o Nejedliku – nauczycielu wielu morawskich autentystów, człowieku zorientowanym przede wszystkim na swoje wina – w najnowszym numerze Magazynu Wino. Dzieli wina na „pijalne” i „niepijane” określając pieszczotliwie tym drugim epitetem wszelkie dzikusy, które wychodzą spod jego rąk. Taka jest przypominająca sherry, a może bardziej vin jaune, Oxana-Karafa, wino, jakiego po Morawach trudno by się spodziewać. Trzymane pod florem, owocowo-cebulowe, złożone, supermineralne, genialne.

Vinothekfuellung Smaragd Grüner Veltliner 2005, Wachau, Knoll

Wine Summit powrócił po kilku latach przerwy, za to w jakim stylu! Ta organizowana z rozmachem duża impreza mająca promować winiarstwo austriackie wśród międzynarodowych krytyków i dziennikarzy miała swój finał w wiedeńskim Pałacu Dolnej Austrii, gdzie w imponującej Landtagssal odbyła się w czerwcu degustacja grüner veltlinerów. Najważniejszą odmianę Austrii pokazano w wielu odsłonach, od młodych prostolinijnych odświeżających win, po strukturalne, dojrzałe, z najlepszych siedlisk. Miałem wielu faworytów, ale prawdziwie wielkim GV okazał się tamtego dnia nie taki znów stary (wszak piliśmy tamtego popołudnia wina nawet z lat 1980.) smaragd rodziny Knoll – po 10 latach wciąż świeży, kamienno-łąkowy, gotowy na kolejną dekadę dojrzewania.

Bunkry wśród nerello w Faro, Sycylia fot. tpb

Bunkry wśród nerello w Faro, Sycylia fot. tpb

Faro 2013, Le Casematte
Gianfranco Sabbatino zbiera swoje winogrona nerello w położonej na wysokim wzgórzu winnicy otaczającej stare masywne bunkry. Ich lokalizacja nie dziwi – jesteśmy w DOC Faro, na samym czubku Punta del Faro, wysuniętego najdalej na północny wschód kawałka Sycylii. Widać stąd jak na dłoni Cieśninę Mesyńską, a owoce przeglądają się w falach mórz Tyrreńskiego i Jońskiego. I choć nerello daje tu nieco inne rezultaty niż na nieodległej Etnie, wciąż jest winem ujmującym, kwasowo-tanicznym, o pięknej budowie – zwłaszcza, jeśli zrobił je Gianfranco. Do kupażu obu nerello dodał po dziesiątej części nocery i nero d’Avola uzyskując faro niezwykle harmonijne i eleganckie. Piliśmy je na wysokim tarasie jego nowoczesnej, choć wciąż garażowej winiarni, patrząc na długie, przedwieczorne cienie jakie rzucała winorośl i marząc, o tym by zostać tu jak najdłużej.

Pinot Noir 2013, Trakijskata Nizina, Ross-idi

Gdy Edward Kourian pojawił się ponad rok temu w Warszawie w swym jadowicie zielonym garniturze, butach w szpic i gęstą, zaczesaną ponad czoło czarną grzywą wziąłem go za członka świty Wolanda. Ponownie spotkaliśmy się w Bułgarii, gdzie razem z Ivo Varbanovem wiózł mnie przez winnice przyjaciół i znajomych niezależnych winiarzy od Melnika, aż po Sliven. Tu, na podmiejskich terenach przemysłowych otworzył boczne drzwi średniej wielkości hali, gdzie kątem wynajmuje kawałek przestrzeni by robić swe finezyjne wina. Jest w Ross-idi miejsce na fermentację w betonowym jaju i subtelną starą beczkę. Nic zatem dziwnego, że Edwardowy pinot to wino wyraziste, napowietrzone, odmianowe i bardzo eleganckie. Siedziałem w słabo oświetlonym rogu hali, piłem pinota, słuchałem punka bułgarskiego winiarstwa, w jakiego przeistoczył się Kourian i było mi dobrze.

Edward w garażu pod Slivenem fot. tpb

Edward w garażu pod Slivenem fot. tpb

Titi Pinot Noir Selection 2005, Eger, Tibor Gál
Titi dał mi tę butelkę wiele lat temu. Na początku lata siedzieliśmy w jego piwniczce w Egerze degustując kolejne bikavéry i pinoty. Moje dzieci rżnęły obok w karty na tyle zajęte, bym się nie przejmował płynącym czasem i przedłużającą się wizytą. Pinot był bohaterem popołudnia, bo w tej samej piwnicy, wiele lat wcześniej, pod nieobecność taty Titi’ego (on sam nie był wtedy chyba nawet w liceum), degustację blisko 30 beczkowych próbek pinot noir zafundował mi inny uczeń Gála seniora, Zsolt Liptai (od lat kierujący winiarnią w opactwie w Pannonhalmie).
Rocznik 2005 był jednym z pierwszych, jakie Tibor junior zrobił i przyznaję, że trochę zapomniałem, że gdzieś w czeluściach piwnicy tę flaszkę mam. Otworzyliśmy ją w trzeci dzień ostatnich świąt, a jakże, do pieczonej gęsi. Pinot był eteryczny, aksamitny, dojrzały, gotowy. Życzyłbym każdemu młodemu winiarzowi, by zaczynał z takiego pułapu.

Alte Reben Kékfrankos 2012, Szekszárd, Heimann

Jeśli chodzi o Węgry ten rok należał jednak do Szekszárdu. A jeśli myślę Szekszárd – myślę Zoltán Heimann. Uśmiechnięta, okolona srebrną grzywą twarz i najbardziej gościnne miejsce w południowych Węgrzech – rodzinna winiarnia Heimannów ponad Iván-völgy, z zawieszonym nad winnicami tarasem z bezkresnym widokiem panońskiej niziny, gdzie kékfrankos smakuje najlepiej na świecie. Ze starych krzewów Zoli potrafi wydobyć siłę i delikatność; w kieliszku dojrzałe, mocne taniny sąsiadują z nutami kwiatowo-owocowymi, żwir z aksamitem, a wszystko w pełnej harmonii. Potem wchodzi Agi, żona Zoltána, a jej coq-au-vin zostawia nieśmiertelne ślady na mojej koszuli, przede wszystkim jednak w głowie.

Iván-völgy, Szekszárd fot. tpb

Iván-völgy, Szekszárd fot. tpb

Vinha Pan 1998, Bairrada, Luis Pato
Luisa Pato spotykałem kilkukrotnie w Warszawie, w kwietniu w końcu przyszła pora na rewizytę. Dzień w Bairradzie, dzień bagi uczciliśmy popołudniową wizytą w winiarni ambasadora tej iście portugalskiej, porównywanej często niebezzasadnie do pinot noir odmiany. Było demokratycznie, bo Luis jest w końcu szefem Baga Friends, stowarzyszenia winomaniaków, którzy bez bagi po prostu nie mogą. Próbowaliśmy win kilku członków BF, ale i tak dzień skradła imponująca flaszka legendarnej Vinha Pan przyniesiona przez Luisa na kolację. Dla takich chwil warto lecieć 3 tysiące kilometrów. Notatek nie robiłem – zostałem zniewolony.

Vigna Rionda 2008, Barolo, Anselma
Wszystko już zostało napisane. Czerwone Wino Roku Magazynu Wino. Bohater kilku degustacji i prywatnych wieczorów. Tej jesieni nigdy nie zawiodło. Pisałem w MW o swojej prywatnej historii z rodziną Anselma. Tu dopiszę więc tylko, że cieszyłem się jak dziecko mogąc siedzieć z Marią i Franco w Warszawie w czasie naszej Gali Grand Prix. Nawet jeśli akurat tego wieczora Riondy nie piliśmy nawet spod stołu.

Don P.X. Convento Selección 1929, Montilla-Morilles, Toro Albalá
Montilla-Morilles przypomniała mi o sobie w czasie zeszłorocznego festiwalu w Merano, gdy zamiast tłoczyć się po kieliszek lagreina w Domu Zdrojowym nad Passirio wybrałem kameralną degustację starych PX-ów z domu Toro Albalá na drugim brzegu rzeki. Tam doszliśmy w degustacji pionowej do 1910 r. (Don P.X. Reserva Especial Ginés Liébana Pedro Ximénz) – to wino oraz Don P.X. Pedro Ximénez Marques de Poley Reserva Especial 1945 uznałem wtedy za absolutne. Podobnego uniesienia doznałem jesienią w Warszawie degustując inny zestaw roczników pedro ximénezów z Toro Albalá, szczególnie zaś 1929 – wino elektryczne (w końcu robi się je i dojrzewa w dawnej elektrowni), pachnące skórką pomarańczową, kandyzowanymi owocami, kawą, a jednocześnie niemal kamienne na podniebieniu, napięte, ultradługie i mimo swych 86 lat bardzo świeże.

Quinta da Covada, Douro fot. tpb

Quinta da Covada, Douro fot. tpb

Nielegalne Tawny, Quinta da Covada (Pinalta)
Dotarcie na szczyt zbocza powyżej zakola Douro, zaraz na wschód od Pinhão wymaga prócz samochodu o wysokim zawieszeniu i napędzie na cztery koła żelaznego żołądka. Trzęsie niemiłosiernie – do tego stopnia, że wina sygnowane Pinalta butelkowane są w Vila Nova de Gaia, bo butelki nie przetrwałyby prawdopodobnie transportu z historycznej quinty. Pinalta słynie z tęgich czerwonych win wytrawnych. Jednak, gdy po długiej degustacji przyszedł czas na chwilę odpoczynku, na gapienie się w jedyny taki pejzaż Douro, na proste portugalskie przekąski, w naszych kieliszkach nieoczekiwanie pojawiło się tawny. Stare. Jak stare nikt już nie pamięta, bo beczka wciśnięta między kamienną ścianę winiarni, a lagar do wyciskania nogami winogron jest tam przecież od zawsze. Rodzina sprzedaje grona na wino wzmacniane do jednego z wielkich domów porto w Vila Nova. Oficjalnie. Nieoficjalnie bowiem, na potrzeby domu i zbłąkanych gości powstaje wspomniane tawny ilegal. Składa się z klasycznej mieszanki odmian rosnących w okolicznych winnicach z dodatkiem pewnej dozy rodzinnej fantazji i szczypty wrażeń, jakie człowiek ma pijąc je kilkaset metrów powyżej lustra Douro. Dla mnie – porto roku.

Opublikowano Bez kategorii | Otagowano | Możliwość komentowania TOP 2015: dwanaście wspomnień została wyłączona

Subiektywny winiarski przewodnik wigilijny

W Wigilię jestem konserwatystą – zarówno jeśli chodzi o menu, jak i dobrane do niego wino.

Jeszcze kilkanaście lat temu łatwo było w supermarkecie zorientować się, że nadchodzi Wigilia. (Teraz oczywiście też wiadomo, że się zbliża – już od początku listopada, gdy tylko z promocji znikają znicze nagrobne, a z głośników zaczyna płynąć magia świąt.) Dział winiarski zapełniał się osobami, których w normalnych miesiącach nigdy się tam nie widywało, w koszykach pojawiały się zaś całkiem liczne butelki białego – wiadomo, w Ten Dzień ryba, a do ryby białe (choć zbyt często – mam wrażenie – to białe było jednak semi sweet).

Dziś, gdy nasze światy pozornie rozszerzając się kurczą i widzimy głównie to, co ugotują/wypiją bliżsi i dalsi fejsbukowi (nie)znajomi możemy odnieść wrażenie, że Wigilia i Święta winem stoją – w dodatku winem nie byle jakim, często ze starych roczników, odłożonym na tę specjalną okazję i dobrze dobranym do tego, co znajdzie się na talerzach. Wigilia i Boże Narodzenie to dni, gdy nasze akwarium winolubów i enomaniaków pełne jest rad, pomysłów, deklaracji.

fot. vinepair.com

fot. vinepair.com

I bardzo dobrze. A. wyznał, że w Wigilię w ogóle nie pije się u niego w domu alkoholu – bardzo to szanuję. Są tacy, którzy bezpiecznie podają do wszystkiego zimną wódkę (ryzyko nietrafionego połączenia zredukowane niemal do zera), inni wciąż pozostają przy białym półsłodkim. Jeszcze inni, którzy się 24 grudnia sushi, ceviche i krewetkami – czego nawet nie próbuję zrozumieć – i piją do tego Bóg wie co. Ja mam swój zestaw – ani dobry, ani zły, za to ulubiony i zamierzam się nim właśnie podzielić. To nie rady (bo jedyna moja rada na Wigilię to: jedzcie i pijcie tego dnia to co lubicie najbardziej, niechby sashimi z półwytrawnym CR), a jedynie wykaz tego co lubię.

1. Śledzie: czytałem, eksperymentowałem, ale moje podniebienie mówi stanowczo NIE. Śledzie w oleju z cebulą i te po wileńsku i wszystkie inne po prostu z winem mi się nie łączą. Pozostaje opcja A. czyli nic, względnie opcja polska – wódka czysta. (Przyciśnięty do muru sięgam po bardzo wytrawny szampan albo lekkiego, kwasowego rieslinga)

2. Karp w galarecie: delikatny smak, miękka faktura, nutki warzywne – lubię w parze oleistą graševinę, friulano, pełniejsze pinot bianco z północy Włoch.

3. Ryba po grecku: ta, którą lubię ma sporo nut słodkich i nieco umami – lubię napić się do niej dość obfitego wytrawnego rieslinga kabinett lub spätlese.

4. Zupa grzybowa: temat wałkowany od lat – jeśli to tylko możliwe, pijamy przy zupie; pijamy wytrawne sherry amontillado lub oloroso; pijamy ze smakiem, choć małymi łyczkami, bo to wciąż początek kolacji…

5. Karp smażony: chablis! Proste lub premier cru (grand cru to jednak ciut za dużo). Albo wytrawny furmint

6. Pierogi ruskie: ciągle biała Burgundia, choć raczej już nie chablis. A ponieważ danie ma w sobie sporo rustykalności sięgam raczej po prostsze apelacje: Côte Chalonnaise, Mâcon, Puilly.

7. Pierogi z kapustą i z grzybami: na biało oczywiście furmint lub riesling, obfity, dojrzały, spätlese trocken albo smaragd z Wachau; to jednak ten moment kolacji, gdy bezpiecznie można przejść już na czerwone, gdy kluczem doboru stają się grzyby w kapuście – kékfrankos, nebbiolo, pinot noir, nerello z Etny… to mój klucz.

8. Kapusta z grochem: nie kombinujemy – pozostajemy przy tych samych winach, które towarzyszyły pierogom z kapustą.

9. Babka drożdżowa: kolejna odsłona rieslinga, tym razem spätlese (ale już nie trocken), auslese, subtelnie słodkie wina z Europy Środkowej (grüner veltlinery, traminery) i Alzacji.

10. Keks: czyli gdzie jest moje toskańskie vin santo? Gdyby się nie znalazło, zawsze pamiętam, gdzie trzymam tokaje aszú

11. Tort makowy/czekoladowy: lubię, gdy makowi towarzyszy czekolada, a wtedy przesiadam się na czerwone wina wzmacniane: porto, rivesaltesy, banyulsy, maury. Życie staje się jeszcze piękniejsze.

12. Kompot z suszu: najlepiej wchodzi z… kompotem z suszu, a po nim… kieliszek dojrzałego koniaku lub armaniaku.

I jakkolwiek kuriozalnie to nie zabrzmi wobec tej długiej listy… zachowajmy umiar.

Wesołych Świąt!

Opublikowano Bez kategorii | Otagowano , , , | Możliwość komentowania Subiektywny winiarski przewodnik wigilijny została wyłączona

Wino z kolonii (karnej)

Gorgona jest najmniejszą z wysp Archipelagu Toskańskiego. Liczy niewiele ponad 2 km kwadratowe i leży niecałe 40 km od Livorno, na Morzu Liguryjskim. Nie byłoby w niej nic szczególnego, gdyby nie to, że od 1869 r. jest kolonią karną, a wstęp na nią możliwy jest wyłącznie z przepustką włoskiego ministerstwa sprawiedliwości. W sumie nawet i to nie jest niczym specjalnym. Istotne jest to, że na Gorgonie robi się wino; ściślej – robią je więźniowie.

Na wyspę trafiają skazani na co najmniej kilkuletnie wyroki, ale nigdy za najcięższe zbrodnie. Wymyślony program resocjalizacyjny polegający na pracy na roli ma pomóc więźniom łatwiej zintegrować się ze społeczeństwem po odsiedzeniu kary. Lamberto Frescobaldi, który kilka tygodni temu przywiózł butelkę wina z Gorgony do Warszawy twierdzi, że zupełnie przypadkiem miał szczęście spotkać gdzieś w północnych Włoszech byłego więźnia osadzonego na wyspie i pracującego tam przy produkcji wina – były skazaniec prowadził udane zawodowe życie w jednej z podalpejskich winiarni dzięki umiejętnościom, jakie zdobył na Gorgonie.

Gorgona fot. Intercharter

Gorgona fot. Intercharter

Nazwisko Frescobaldi nie pada tu przypadkowo. To właśnie słynna toskańska rodzina odpowiedziała na apel władz więzienia na Gorgonie w 2012 r. i weszła w projekt. Frescobaldi przysłali na wysepkę agronomów i enologów, którzy nadzorują dziś pracę więźniów. W, z grubsza, hektarowej winnicy rosną wchodzące w skład białego kupażu odmiany ansonica i vermentino typowe dla wybrzeża Toskanii i poważniejszych winiarskich wysp, jak np. Elba. Wino jest pyszne: świeże, nieco miodowe, łąkowe. Co z tego powstaje w aptekarskich ilościach – alokacja na Polskę to nieco ponad 20 butelek, a cena przekracza znacząco 300 zł.

Lamberto Frescobaldi z osadzonymi Brianem i Umberto pracującymi w winnicy fot. pri.org

Lamberto Frescobaldi z osadzonymi Brianem i Umberto pracującymi w winnicy fot. pri.org

Dyskusja na temat tej kwoty nie ma najmniejszego sensu. Oczywiście, urokliwy kupaż nie jest wart takiej forsy – o ile rozpatrujemy to wyłącznie w kategorii relacji jakości do ceny. Być może nie jest wart nawet stówy. Nie o to wszak chodzi. Pieniądze przekazywane są w dużej części na Gorgonę, więźniowie otrzymują wynagrodzenie za pracę, a przy tak mikroskopijnej produkcji wysoka cena – w tym kontekście – wydaje się logiczna. Tym bardziej, że projekt wypalił. Frescobaldi posadzili na Gorgonie kolejny hektar vermentino, tak by więcej osadzonych znalazło pracę winnicy i potem, przy produkcji wina.

Abstrahując od astronomicznej ceny wina – bardzo podoba mi się cała idea. Mam wielki szacunek do zawodu winiarza, choć nigdy nie postrzegałem go jako narzędzia resocjalizacji. Wierzę głęboko, że praca na roli, konieczna przy tym pokora i odpowiedzialność mogą rzeczywiście przywrócić osadzonych na Gorgonie przestępców społeczeństwu. Trzymam kciuki za projekt!

Wino z Gorgony importuje do Polski (czy raczej lepiej byłoby napisać – sprzedawał przez moment) Robert Mielżyński

Etykieta Gorgony to niemal gazeta... fot. Frescobaldi

Etykieta Gorgony to niemal gazeta… fot. Frescobaldi

Opublikowano Bez kategorii | Otagowano , , , , | Możliwość komentowania Wino z kolonii (karnej) została wyłączona

Z Kremstal do Fleurieu, czyli shiraz vs syrah

Shiraz czy syrah? Serce podpowiada – syrah, tyle, że czołowe australijskie shirazy coraz częściej potrafią przypominać wina z północnego Rodanu. Austriak Bert Salomon pokazał ostatnio w Londynie swego Alttusa w konfrontacji z australijską legendą – Grange’em i kilkoma czołowymi winami z Francji.

Nie lubię winiarskich wyścigów. Z zaproszenia Berta wynikało jednak jasno, że tym razem nie chodzi o kolejny Paris Judgement. Wraz z zaproszeniem na kameralną imprezę, która miała miejsce 09.09.2015 w londyńskim Barze Boulud, w podziemiach Mandarine Oriental Hotel, na obrzeżach Hyde Parku otrzymałem pełną listę win, które mieliśmy degustować. Salomonowy Alttus i Grange Penfold’sa z Australii z jednej strony, czołowe wina Guigala, Chapoutiera, Jabouleta, Jean-Louis Chave’a, Delasa i Domaine Rostaing z drugiej. I jako szczypta pieprzu dwie toskańskie butelki z bardzo lubianych przeze mnie winiarni z wybrzeża – Tua Rita i Duemani.

Mandarine Oriental Hotel w Londynie fot. Gertrud Salomon

Mandarine Oriental Hotel w Londynie fot. Gertrud Salomon

Zacznijmy jednak od Alttusa. Znany doskonale także polskim winomaniakom Bert Salomon pochodzi z winiarskiego rodu z Kremstal – należy do ósmego pokolenia rodziny tłoczącej wina w Dolnej Austrii od 1792 r. Kojarzymy go przede wszystkim z wielkimi grüner veltlinerami i rieslingami, choć gdy w 2004 r. Robert Mielżyński zaczął sprowadzać wina Salomona do Polski, w gamie znalazło się miejsce także dla butelek z Australii. Salomon zakochał się w winach z Antypodów, gdy zasiadał w radzie nadzorczej firmy Schlumberger (znanej z produkcji sektów, ale zajmującej się także importem). Konsekwencją tej fascynacji (oraz, jak przyznaje, marzeń o domu nad oceanem) był zakup 50-hektarowej farmy na wzgórzach doliny Finnis River w 1995 r. Zasadził tam 15 ha winnic i trzy lata później zebrał pierwszy plon.

Położona na relatywnie – jak na Południową Australię – chłodnym półwyspie Fleurie winnica ma podobne warunki klimatyczne (ilość opadów, średnie temperatury), co północna część Doliny Rodanu słynąca przecież z syrah. W roli winiarza Bert zatrudnia tam na stałe Mike Farmilo, który w latach 1991-1997 odpowiadał za winifikację czerwonych win w Penfold’sie.
Alltus (pierwszy rocznik 2001) pochodzi z pojedynczej, wysoko położonej winnicy. To, oczywiście, 100-proc. shiraz fermentowany w otwartych kadziach i dojrzewający półtora roku w 300-litrowych beczkach z nowego francuskiego dębu. Powstaje tylko w najlepszych rocznikach i nim trafi na rynek dojrzewa 3-5 lat w butelkach.

fot. Gertrud Salomon

fot. Gertrud Salomon

We wrześniu w Londynie nie było żadnych punktów, konkursu piękności, zgadywanek – rzeczowa dyskusja o stylu, ewolucji, zmianach. Miło było siedzieć w niedużym chambre separé w towarzystwie czworga autorów wielu książek winiarskich, które trzymam na półkach w domu: Jancis Robinson, Stephena Brooka, Jensa Priewe i Petera Mosera oraz kilku innych profesjonalnie wkręconych w wino osób. Słowa padały rzadko, za to kieliszki opróżnialiśmy często.
W serii rozgrzewkowej dwa Shirazy z Finnis River Salomona 2010 i 2012 (ten młodszy zdecydowanie bardziej europejski w charakterze), a także szczodre, południowe Petit Chapelle 2009, Hermitage Jabouleta i świetne, krwiste Suisassi Syrah 2010, Costa Toscana, Duemani. Bardzo wyrównana stawka i świetne ćwiczenie ze stylu (wiedzieliśmy co będzie, ale nie znaliśmy kolejności). Poza lekko eukaliptusowym, ewidentnie nieeuropejskim Shirazem 2010 łatwym do rozpoznania, reszta próbek nie była już oczywista.

A potem była już zabawa na serio. Zaczęliśmy od rocznika 2003. Ściślej rzecz biorą od falstartu – bo pierwsza butelka była ewidentnie korkowa. Nuta TCA przykryła dokładnie owoc, w kieliszku pozostały nuty beczki, lakieru, usta wydały się spłaszczone. …Grangesuch a shame
Pozostałe wina nie miały już wad, choć jedno wydało się co najmniej dyskusyjne – ewoluowane, nieco konfiturowe, choć wciąż pełne żywej pikanterii, smolne, o dobrej strukturze. Po odwinięciu z butelki folii ujrzeliśmy najdroższą etykietę dnia (490 euro), Hermitage z Domaine Jean-Louis Chave. Bert przyznał, że kupił to rodańskie syrah w sklepie w Norwegii. Wszyscy przy stole zgodzili się, że problem dotyczy raczej konkretnej butelki, niż samego wina. Znów – szkoda.
W serii z 2003 r. największe wrażenie zrobiły na mnie wobec tego dwa wina: skoncentrowane, choć przyjazne, smolne, ziołowe, z nutą czekolady, wciąż napięte Château d’Ampuis, Côte Rôtie E. Guigala i nieszczególnie maskujące swą proweniencję, pachnące gdzieś w tle eukaliptusem, przede wszystkim jednak zwarte, nadal całkiem młode, smolne, pełne nut kandyzowanych owoców, słodkich, duszonych warzyw, pyszne Alttus. Choć na dobrą sprawę równie dobre okazało się Le Méal, Ermitage M. Chapoutiera – pachnące smażonymi truskawkami, konfiturą, pełne siły, niezwykle hedonistyczne wino o gładkich garbnikach, niemal pluszowe.

fot. Gertrud Salomon

fot. Gertrud Salomon

W serii ze szczodrego rocznika 2009 najmniej podobał mi się eukaliptusowo-czekoladowy, muskularny Grange (choć pewnie jest zdecydowanie za wcześnie na picie tego wina). Niezwykłe wrażenie zrobił natomiast elegancki, wyważony, przy tym pełen owocowo-mineralnej ekspresji L’Ermite, Ermitage, M. Chapoutier. Tuż obok dwa wina Guigala: Château d’Ampuis, Côte Rôtie (syte, leśne, z nutą popiołu, świetna kwasowość wtopiona w materię) i głębokie, strukturalne, nieco gorące, ale w pełni zrównoważone Hermitage. Na tym tle Alttus pokazał się przede wszystkim jako wino jeszcze bardzo młode, wciąż zanurzone w oparach eukaliptusa, za to o perfekcyjnej konstrukcji, strukturalne, dobrze kwasowe i nie przesadzone. Czas będzie mu sprzyjać.
Podobnie będzie z La Landonne 2009, Côte Rôtie, Domaine Rostaing, dziś winem nieco przyczajonym, na tle pozostałych w serii najbardziej cichym – rozwijającym z czasem nuty leśnej ściółki, kory, malin. To jedna z tych butelek, które naprawdę potrzebują czasu. Podobnie – choć z innego powodu jest w przypadku skoncentrowanego, czekoladowego Suisassi Syrah, Costa Toscana, Duemani.

2010 nie miał może tak zdecydowanego faworyta jak L’Ermite, za to wszystkie wina były świetne i równe. Bohater dnia, Alttus zdradzał wyraźne cechy młodości, z początku pachniał wręcz after-eightem zyskując z czasu więcej nut owocowych. To wciąż dzikie wino, ale o świetnej strukturze i dużymi widokami na przyszłość. Co ciekawe, wydało się zdecydowanie mniej australijskie od Grange’a, który jest w tym roczniku zdecydowany, rzutki, pełen nut beczkowych i eukaliptusowych, ale też wiele obiecuje. Bardzo elegancki, mineralny, stonowany, ale wyrazisty, pięknie ułożony okazał się Le Méal Chapoutiera. Równie subtelne, kocie, szepczące, ale o znakomitej, przyszłościowej strukturze i zdumiewającej mineralnej końcówce było Domaine de Tourettes, Hermitage od Delasa. Także trzy pozostałe wina – La Chapelle, Hermitage, Paul Jaboulet; Ampodium, Côte Rôtie, Domaine Rostaing i Syrah, Toscana, Tua Rita – (zwłaszcza ostatnie), pokazały potencjał rocznika, jego elegancję, stonowanie i jednoczesną owocowo-mineralną wyrazistość.

fot. Gertrud Salomon

fot. Gertrud Salomon

Syrah czy shiraz? Jak rzadko pasuje tu twierdzenie – to jak wybierać między mamą i tatą. Potrzebujesz więcej czułości – przytul się do mamy (syrah), chcesz mocniejszych wrażeń – od czego jest tata (shiraz)? Różnice nie są już jednak tak ewidentne, jak choćby dekadę temu. Wina znad Rodanu to nie ułomki szepczące tylko czułe słówka (zwłaszcza w rocznikach takich jak 2009), a czołowe australijczyki nie koniecznie muszą mieć gębę mięśniaka. Pewne cechy, zwłaszcza aromatyczne, pozwalają dość dobrze rozróżnić oba typy, choć w stu procentach nikt nie odgadł pochodzenia wszystkich win, o czym pisze w swojej relacji z imprezy Jancis Robinson.

Bertowi Salomonowi i wspierającej go dzielnie nie tylko w czasie degustacji, ale i w winnicach Fleurie i Kremstal żonie Gertrudzie udało się z pewnością jedno – pokazali, że Alttus należy dziś do rodziny najbardziej pasjonujących win z odmiany syrah na świecie i bez wstydu można pokazywać go w najlepszym towarzystwie.

Alttus 2003 jest dostępny w sklepach Roberta Mielżyńskiego – cena 320 zł

Opublikowano Bez kategorii | Otagowano , , , , , | Możliwość komentowania Z Kremstal do Fleurieu, czyli shiraz vs syrah została wyłączona

X Konwent Polskich Winiarzy: dwa światy

Dekada dzieląca I i X Konwent Polskich Winiarzy to dla naszego winiarstwa epoka. Żyjemy dziś w zupełnie innym świecie, niż w 2006 r., gdy pierwsi rodzimi producenci pokazywali swe wina na KPW w Warszawie. Jasielski konwent pokazał też jednak, że i dzisiaj mamy w polskim winiarstwie dwa osobne światy.

Konwent Polskich Winiarzy (28-29.08.2015) wrócił do Jasła. Czyli do kolebki – bo choć po raz pierwszy, w 2006 r. spotkaliśmy się w Warszawie, niewątpliwym spiritus movens wydarzenia od początku był Roman Myśliwiec, twórca winiarstwa podkarpackiego i – w dużej mierze – polskiego, który swą winnicę Golesz prowadzi z synem na jasielskich przedmieściach.

Jak to często na KPW bywa, miejsce determinuje skład spotkania. Na 49 uczestników aż 16 winiarni pochodziło z Podkarpacia, kolejne 21 zaś z województw ościennych (12 z Małopolski, 7 ze Świętokrzyskiego i 2 z Lubelskiego). Tylko 5 winiarzy przyjechało z Lubuskiego, 3 z Dolnośląskiego i po jednym z Łódzkiego, Mazowieckiego i Pomorskiego. Tradycyjnie zabrakło na KPW winiarzy z Małopolskiego Przełomu Wisły.

X KPW fot. tpb

X KPW fot. tpb

Choć to więc dziesiąty, jubileuszowy Konwent trudno powiedzieć, że mieliśmy do czynienia z reprezentacyjnym przeglądem polskiego winiarstwa. Zabrakło bowiem nie tylko większej reprezentacji niektórych rodzimych regionów winiarskich, ale też – zachowując wobec tego określenia wszelkie proporcje – wielu gwiazd krajowego podwórka. Z największych i najbardziej utytułowanych byli wierni uczestnicy KPW: Winnica Płochockich i Pałac Mierzęcin.
Nie ubolewam nad tym tak bardzo, jak robiłbym to jeszcze kilka lat temu. KPW został pomyślany jako forum wymiany myśli i doświadczeń. Nie jest konkursem winiarskim, nie przyznajemy tu nagród i nie klepiemy się po plecach. Wspólna degustacja win służy wyłapaniu błędów i próbie im zaradzenia, dostrzeżeniu tendencji, inspirowaniu się nawzajem.

Jest jasne, że „duzi”, żyją dziś w innym świecie i mierzą się z innymi problemami, niż wiele półamatorskich przedsięwzięć winiarskich (a takich jest w Polsce wciąż większość). Ich – oczywiście do pewnego stopnia i na bardzo specyficznych warunkach – weryfikuje już rynek. Przy określonej skali produkcji sprzedaż staje się koniecznością, a nie miłym dodatkiem do działalności winiarskiej – dlatego w ostatnich miesiącach widzieliśmy wiele dobrze radzących sobie winiarni komercyjnych na wszelkiego rodzaju festiwalach i kiermaszach polskich win. Szkoda, że nie było ich na KPW w Jaśle, bo mogliby służyć radą mniej doświadczonym kolegom.

W czasie pierwszego dnia konwentu zdegustowaliśmy 50 win z odmian hybrydowych. Poziom był drastycznie nierówny – od win niepijanych, naznaczonych podstawowymi błędami popełnionymi czy to w winnicy czy już w winiarni, po wina, które bez wstydu mogłyby się znaleźć na forum międzynarodowym. Inna sprawa, że błędy, o których piszę w kontekście X KPW są zupełnie innej natury niż te, z którymi mieliśmy do czynienia na I KPW w Warszawie. Nawet na amatorskim poziomie poziom polskich winiarzy jest bez porównania wyższy.

Roman Myśliwiec - spiritus movens KPW fot. tpb

Roman Myśliwiec – spiritus movens KPW fot. tpb

Osobiście ucieszył mnie kolejny bardzo udany rocznik Gajusa Andrzeja Barańskiego spod Krakowa (Winnica Gaj). W zeszłym roku jego musujące, ekologiczne, mocno naturalizujące wino wywołało na konwencie sensację. Bałem się tylko czy – jak to niekiedy przy tego typu „dzikusach” bywa – wino „nie wyszło” przypadkiem. Gajus 2014 pokazał, że Barański wie co robi i konsekwentnie zmierza wybraną ścieżką.

W podobnym nurcie trzymają się pomarańczowe wina Wacka Matłoka (Winnica Pod Dębem, Podkarpacie) robione z gruzińskiej inspiracji. Zarówno pokazane oficjalnie Seyval Blanc 2013 i Bianca 2013 oraz pity przez nas w czasie wieczoru winiarskiego Hibernal są udanymi interpretacjami tego stylu. Jest w nich świetny owoc i struktura, taniczna szorstkość i apetyczność – nie ma zaś lotnej kwasowości czy brudu. Oczywiście, że to styl akceptowalny dla wąskiej grupki winomaniaków, ja jednak cieszę się, że tego typu wina dostępne są już w polskich winiarniach (a wiemy przecież o istotnym transporcie amfor z Gruzji, który dotarł nad Wisłę wiosną).

Polskie wino pomarańczowe? Tak! fot. tpb

Polskie wino pomarańczowe? Tak! fot. tpb

Zawiodły i nie zawiodły wina różowe. Było ich w czasie oficjalnej degustacji sześć, z czego części zwyczajnie brakowało błysku. Podobały mi się dwa: półwytrawna Maryna 2014 ze Sztukówki (Podkarpacie), przede wszystkim zaś rześki, pyszny Zweigelt Rosé 2014 z Winnicy Modła (Świętokrzyskie). Jak przystało na wino z rasowej vinifery był w nim owoc, równowaga i mnóstwo życia. No właśnie – degustację 10 win z Vitis vinifera przeniesiono na dzień drugi i od rześkiego, czystego Auxerrois 2014 z Otoka (Dolnośląskie), przez soczyste, owocowe, strukturalne Pinot Gris 2014 ze Wzgórz Trzebnickich, aromatyczne Kernlingi 2014 z Podstolic (Mazowieckie) i Pałacu Mierzęcin (Lubuskie), aż po robionego w stylu spätlese rasowego, półsłodkiego Rieslinga 2012 z Winnicy Hiki (Lubuskie) były to wina nie tylko udane, ale – po prostu – grające w innej niż mieszańce lidze, gdy idzie o aromaty czy strukturę.
Byłbym jednak niesprawiedliwy nie wyróżniając kilku naprawdę świetnych win z odmian hybrydowych z półsłodkim Cuvée Muvina 2014 z podkarpackiego Golesza na czele.

Żałuję, że nie mogłem doczekać przekrojowej degustacji win z bliźniaczych hybryd léon millot i maréchal foch. Przyznaję, że w czasie pierwszych konwentów cierpła mi skóra, gdy słyszałem obie nazwy – do kieliszków trafiały bowiem bardzo często cierpkie kwasibrzuchy o podejrzanej konduity aromatach. W ciągu ostatnich dwóch lat udało mi się zaś wypić co najmniej kilka bardzo smacznych, aromatycznych win z obu odmian. W czasie jednej z tych degustacji Marcin Płochocki powiedział mi, że najzwyczajniej w świecie potrzebował kilku lat, by nauczyć się z millotem i fochem pracować.

Vitis vinifera jest ok! fot. tpb

Vitis vinifera jest ok! fot. tpb

Najlepsze wina X Konwentu Polskich Winiarzy w Jaśle
mój wybór subiektywny

Cuvée Muvina półsłodkie 2014, Podkarpacie, Golesz [białe]
Seyval Blanc 2013, Podkarpacie, Pod Dębem [białe]
Pinot Gris 2014, Dolnośląskie, Winnice Wzgórz Trzebnickich [białe]
Kernling półwytrawne 2014, Lubuskie, Pałac Mierzęcin [białe]
Gajus 2014, Małopolska, Winnica Gaj [musujące]
Julita półsłodkie 2014, Małopolska, Piwnice Antoniego [białe]
Lodowe 2013, Podkarpacie, Dwie Granice [białe]
Zweigelt Rosé 2014, Świętokrzyskie, Modła [różowe]
Magnesia Prestige 2014, Lubuskie, Equus [czerwone]
Kernling 2014, Mazowieckie, Podstolice [białe]
Bianka 2013, Podkarpacie, Pod Dębem [białe]
Bene 2013, Małopolska, Zadora [czerwone]
Regent 2013, Lubuskie, Pałac Mierzęcin [czerwone]
Auxerrois 2014, Dolnośląskie, Otok [białe]
Riesling półsłodkie 2012, Lubuskie, Hiki [białe]
Cuvée 2014, Lubuskie, Pod Lubuskim Słońcem [czerwone]
Passage Cuvée 2014, Lubuskie, Equus [białe]
Cabernet Cortis 2013, Lubuskie, Hiki [czerwone]
Cabernet Dorsa 2014, Podkarpacie, Alabaster [czerwone]
Maryna półwytrawne 2014, Podkarpacie, Sztukówka [czerwone]
Regelt 2014, Świętokrzyskie, Nad Jarem [czerwone]

Sponsorami X KPW w Jaśle były firmy: POLWAX, WILHELM TELL, SCHARTENBERGER, MARXAM ENOLOGY, LPP EQUIPMENT i BOROS

Opublikowano Bez kategorii | Otagowano , , | Możliwość komentowania X Konwent Polskich Winiarzy: dwa światy została wyłączona

Czas szparagów, czas silvanera

Czas szparagów to dla mnie czas święty. Bardziej bodaj święty, niż sezon na truskawki.

Zaczyna się dla mnie już w kwietniu, jeśli tylko uda mi się pojechać gdzieś na południe, najlepiej do Veneto, skąd pochodzą szparagi niemal równie dobre jak polskie. (Choć w tym roku podwarszawskie gospodarstwo Majlertów zaczęło sprzedaż szparagów jeszcze przed majówką.)

Już są... fot. tpb

Już są… fot. tpb

Potem, w początkach maja wypatruję pęków białych słupków na warszawskich targach, a gdy tylko się pojawią jem je bez opamiętania tak długo, jak to możliwe. Codziennie, pod wieloma postaciami.
Kilka lat temu, w początkach maja udało mi się być w niemieckiej Frankonii, Dla Niemców „spargelzeit” jest jednym z najważniejszych sezonów kulinarnych w roku. We wszystkich restauracjach do menu dołączana jest specjalna karta szparagowa: są zatem zupy ze szparagów, są musy szparagowe, są wreszcie szparagi podawane z dużą filiżanką stopionego, klarowanego masła, a do tego sznycle, sandacze i czego tam jeszcze dusza zapragnie.

Winnica Stein powyżej Menu fot. tpb

Winnica Stein powyżej Menu fot. tpb

Są tacy, co pijają do szparagów sauvignon blanc, inni sięgają po rieslinga, kolejni zachwycają się połączeniem delikatnego smaku szparagów i müller-thurgau. Ja najbardziej lubię napić się do szparagów silvanera, a że Frankonia jest krainą silvanera i nigdzie indziej odmiana ta nie daje win tak czystych, mineralnych i strzelistych – byłem w siódmym niebie.
Frankonia nie kojarzy się w Polsce z niczym. Owszem, znam kilku fanatyków płaskich butelek, tzw. bocksbeutel, ale znalezienie ich na polskich półkach – choć nie niemożliwe – jest jednak bardzo trudne.

A szkoda, bo Frankonia to dziś jeden z najciekawszych regionów dających białe wina na świecie. Zdecydowana większość winnic rośnie tam w malowniczej dolinie Menu, na stromych stokach o południowej i zachodniej ekspozycji opadających ku rzece. Skromny Men wije się leniwie przez wsie i miasteczka tworząc niebywały krajobraz. Winiarska Frankonia jest krainą geologicznie zróżnicowaną, podzieloną na strefy czerwonego piaskowca na zachodzie, wapienia muszlowego w części centralnej i gipsu na wschodzie. Każda z tych gleb daje inne wina, a tropienie różnic we frankońskich silvanerach z odmiennych siedlisk jest zajęciem pasjonującym.

Silvaner w Castell fot. tpb

Silvaner w Castell fot. tpb

Serce Frankonii bije w historycznym Würzburgu, urokliwym miasteczku zawieszonym nad rzeką. W jego północnej części wznosi się stromo ponad Menem jedna z najsłynniejszych winnic regionu – Stein, czyli kamień.
Stein i inne winnice Frankonii genialnie nadają się na wędrówki. Uprawy poprzecinane są asfaltowymi ścieżkami otwartymi dla pieszych i rowerzystów. Co kilkaset metrów można spotkać czytelne tablice informacyjne, a na nich opowieści o historii regionu i winnicy, geologii i klimacie, uprawianych tam odmianach winorośli. W Stein znalazłem nawet poglądowy zagon obsadzony kilkunastoma rzędami różnych szczepów – każdy może zatem przekonać się na własne oczy czym różni się silvaner od rieslinga, a blaufränkisch od späteburgundera. W dodatku co i rusz natknąć się można na ławki i biesiadne stoliki, a przecież nie od dziś wiadomo, że wino najlepiej smakuje właśnie w winnicy. Po takim pikniku można już tylko zejść do jednej z würzburskich stube, zamówić kolejny kieliszek silvanera ze Stein, albo Inner Leiste, a do tego oczywiście talerz obficie polanych masłem szparagów. Wiosenne wakacje w Niemczech? Dlaczego nie…

Tak było przed rokiem... fot. tpb

Tak było przed rokiem… fot. tpb

Opublikowano Bez kategorii | Otagowano , , | Możliwość komentowania Czas szparagów, czas silvanera została wyłączona

Wiele twarzy Toskanii (1): bracia mniejsi

Skoro jest luty to próbujemy w Toskanii nowych roczników tamtejszych win.

Anteprime Toscane
to degustacyjny maraton organizowany przez kilkanaście słynnych i tych mniej znanych apelacji winiarskich Toskanii, którego celem jest prezentacja nowych roczników wchodzących właśnie na rynek. Kiedyś zasadnicza impreza ograniczała się do prezentacji win z D.O.C.G. Chianti Classico, Vino Nobile di Montepulciano i Brunello di Montalcino. W ostatnich dwóch latach do tej trójki dokooptowano inne apelacje, które miały swoje niezależne prezentacje zwykle w okolicach Anteprimy. Skutek jest taki, że przez osiem dni można praktycznie nie wstawać od stołu degustacyjnego, no chyba, że trzeba podreptać do autobusu, zmienić hotel i apelację.

Chianti i okolice, czyli wino na wtorek
Chianti i apelacje satelickie miały tym razem osobną degustację w starej florenckiej fabryce papierosów. Impreza odbywała się w sobotnie popołudnie pod hasłem Chianti Lovers i była biletowaną imprezą otwartą. Zaskakujące jako wielu loversów zdecydowało się spędzić walentynkowy wieczór w postprzemysłowych wnętrzach krążąc między producentami z kieliszkiem chianti w dłoni.
Dziennikarze mieli na szczęście nie tak zgiełkliwą przestrzeń degustacyjną obsługiwaną przez sommelierów, skutkiem czego udało mi się spróbować niemal wszystkich oferowanych win.
Chianti robione poza strefą Classico rzadko miewają pretensje do wielkości – to zazwyczaj szczerzy, pełni owocu, dobrze kwasowi, taniczni, ale nie ultraskoncentrowani towarzysze codziennych posiłków – wina do pizzy i pasty, kiełbaski z grilla, kanapki z wędliną. Im więcej takich cech właśnie mają, tym bardziej – mnie przynajmniej – się podobają.
We Florencji pokazywano klasyczny, bardzo owocowy rocznik 2013 (wina podstawowe) i ciepły 2012 (riservy), z którego wina niekiedy są zbyt mało, jak na chianti, kwasowe i nieco – jak na mój gust – za miękkie.
W swej masie najlepiej wypadły te z D.O.C.G. Chianti Rùfina – z nieco większym ciałem, wyrazistością, ale też kulturą produkcji. Smakowały mi wina od Colognole, Il Capitano, Marchesi Gondi – Tenuta Bossi i Villa Travignoli. Obiektywnie smaczne jest też wino z winiarni Marchesi De’ Frescobaldi, choć robi się je w stylu bardzo beczkowym, dość skoncentrowanym, niejako poza kanonem Rùfiny.
Z innych apelacji wyróżniały się Chianti Montespertoli Riserva 2012 od Casa di Monte i Tenuta Moriano, z Chianti Colli Fiorentini „proste” 2013 od Fattoria di Fiano oraz Riserva 2012 z Tenuta Il Corno, a także cztery Chianti Riserva 2012: Giacomo Mori, Montaioncino, Campo del Monte i Fattoria Campigiana.

Po chianti marsz! fot. tpb

Po chianti marsz! fot. tpb

Bolgheri i wybrzeże, czyli wina-projekty
Nie przepadam za rozpoczynaniem dnia od Ornellai. Nie dlatego, żeby mi nie smakowała, ale do pewnych win lubię się rozpędzić. Niestety, w czasie degustacji win z kilku mniej lub bardziej znanych apelacji toskańskich we florenckim Hotelu Baglioni 15.02 szturm, jaki światek dziennikarzy winiarskich przypuścił na stoisko Bolgheri wywołał i we mnie owczy pęd. Lepiej spróbować z rana, bo zaraz zabraknie.
Mniejsza o degustacyjną kuchnię. Bolgheri jest w świecie toskańskich klasyków zjawiskiem osobnym. To, owszem, ujęta w geograficzne ramy, grupa dawnych supertoskanów, a w każdym razie win, które mogą być robione – obok typowego dla regionu sangiovese – także z caberneta sauvignon i merlota oraz innych międzynarodowych odmian (głównie cabernet franc, petit verdot i syrah). Już z tego powodu smakują inaczej niż typowe toskańczyki, tym bardziej, że w większości pokazanych win sangiovese nie było wcale.
To jednak tylko jeden problem apelacji – drugi dotyczy podejścia winiarzy. Degustując wina z toskańskiego wybrzeża miałem nieodparte wrażenie, że obcuję z wykoncypowanymi projektami, niekiedy obiektywnie znakomitymi, stworzonymi z największym kunsztem, ale zdecydowanie wymyślonymi. Takie super-wina robi się dziś w każdym kraju na świecie i zwykle mówią więcej o ego producenta, niż o miejscu, z którego pochodzą.
Dość narzekania – kto nie musi się zastanawiać przy każdym łyku, czy jego wino jest wystarczająco toskańskie znajdzie w nowych rocznikach Bolgheri sporo frajdy. Beczkowa, ale elegancka, skoncentrowana lecz harmonijna Ornellaia 2012 jest bez wątpienia winem znakomitym, podobnie (i to jest naprawdę dobra wiadomość ze względu na cenę) jak druga etykieta tej samej winiarni, Le Serre Nuove. Na oceny znakomite zasłużyły Guado al Tasso 2012, Tâm 2009 od Batzelli, Le Macchiole 2013 (ich Paleo z 2011 z czystego cabernet franc sygnowane wciąż jako IGT Toscana, był obok Ornellai najlepszym winem zestawu), Campo al Fico 2011 z Il Luoghi oraz Millepassi 2012 z Donna Olimpia 1898.
Obok prezentowali się winiarze z toskańskiego wybrzeża, którzy nie mają prawa do apelacji Bolgheri i swe wina sygnują regionalną nazwą Toscana, za to założyli klub Grand Cru. Tu najciekawiej prezentowały się: Dulcamara 2012 od I Giusti & Zanza Vigneti (oraz ich lżejsze i młodsze Belcore 2013), La Regola 2009, Marcampo 2011, Esse 2011 z Fattoria La Torre, wreszcie Il Barbiglione 2010 z Usiglian del Vescovo. Najlepsze były jednak dwa wina z nowej, istniejącej od 2011 r. apelacji Terre di Pisa (przepisy podobne do Bolgheri) z Tenuta di Ghizzano: Veneroso i Nambrot, oba z 2011 r. (wina są oczywiście dobrze znane – wcześniej sprzedawano je jako IGT Toscana).

Bolgheri fot. Consorzio Bolgheri

Bolgheri fot. Consorzio Bolgheri

Valdarno di Sopra, czyli sympatia
Do tej leżącej za wschodnią granicą Chianti Classico apelacji mam mnóstwo sympatii, przede wszystkim ze względu na wspomnienia z wizyty w Petrolo, zdecydowanego lidera Valdarno i w ogóle jednej z ciekawszych winiarni w całej Toskanii. O wakacyjnym spotkaniu z młodym Rocco Sanjustem pisałem tu półtora roku temu. Ciepłe uczucia pozostały i skłoniły do sprawdzenia jak smakują nowe wina Petrolo i spółki.
Smakują dobrze, zarówno prostolinijne Inarno 2013, jak i dwa sangiovese z pojedynczej winnicy Bòggina: Boggina 2012 i winifikowana w małych amforach Bogginanfora. Ale to nie jedyne świetne wina z doliny Arno. Tiberio robi trzy świetne odmianowe wina z typowo toskańskich szczepów – wszystkie wyraziste, z dobrym owocem i nerwem: Canaiolo 2011, Sangiovese 2012 i Malvasia Nera 2011. Warto spróbować też Sangiovese Riserva 2012 od Fazzuoli (choć i tamtejszy Merlot Riserva jest bardzo smaczny) oraz Ruschieto Sangiovese 2012 z La Salceta.

Vigna della Torre w Petrolo w D.O.C. Valdarno di Sopra fot. tpb

Vigna della Torre w Petrolo w D.O.C. Valdarno di Sopra fot. tpb

Carmignano, czyli miękkość
Leżące ledwie kilkanaście kilometrów na północny-zachód od Florencji Carmignano jest regionem tyleż historycznym, co nieco zapomnianym. Kto dziś bowiem pamięta, że w 1716 r. Kosma III Medyceusz ustanowił tu jedną z pierwszych apelacji winiarskich, także Medyceusze ściągnęli tu pierwsze francuskie odmiany winogron (przez co modne jest mówienie, że w Carmignano robiono pierwsze supertoskany).
Dziś apelacja znana jest z pewnością Włochom, ale na międzynarodowej scenie zeszła w cień innych, bardziej popularnych D.O.C.(G.). A szkoda, bo powstaje tu sporo bardzo smacznych win o miękkim, soczystym owocu – dobrych na rozpoczęcie winiarskiej przygody z Toskanią, a wystarczająco wyrafinowanych by zaspokoić gusta także bardziej wyrobionych winomanów.
W tym roku polecam przede wszystkim Carmignano Riserva 2012 od Piaggii oraz Sancti Blasii 2009 z Colline San Biaggio. Bardzo smaczne są klasyki z Capezzany: „zwykłe” Villa di Capezzana 2011 i riserva Trefiano 2009 (zwłaszcza zaś robione poza apelacją Ghiaie della Furba z obu cabernetów i merlota). Nie ustępują im wina Pratesi: Carmignano 2013 i riserva Il Circo Rosso 2012 oraz dwie riservy Ambry z rocznika 2011: Elzana i Montabiolo.

C.D.N.

Wkrótce o nowych winach z D.O.C.G Vernaccia di San Gimignano, Chianti Classico, Vino Nobile di Montepulciano i Brunello di Montalcino.

Opublikowano Bez kategorii | Otagowano , , , , , , | Możliwość komentowania Wiele twarzy Toskanii (1): bracia mniejsi została wyłączona

Amarone: w oczekiwaniu na 2011

Dość już narzekań na amarone della valpolicella, lokalne waśnie i głupie przepisy. Na rynek wchodzi właśnie rocznik 2011, który abstrahując od stylu poszczególnych win jest po prostu świetny. (Nawet jeśli na konkretne butelki przyjdzie jeszcze długo poczekać).

Przepisy apelacji D.O.C.G. Amarone della Valpolicella mówią jasno: wino może wejść na rynek 1 stycznia w czwartym roku po zbiorach. Od miesiąca producenci mogą zatem legalnie sprzedawać rocznik 2011, którego oficjalna premiera odbyła się w pałacu Gran Guardia w Weronie, w sobotę 31 stycznia. Tyle teorii – większość butelek amarone 2011 śpi głęboko w piwnicach producentów i nikt nie myśli o ich stamtąd wyjmowaniu przez najbliższe miesiące, a nawet lata. Ba, część win z tego rocznika nawet jeszcze do butelek nie trafiła.

Rocznik 2014 na razie się suszy. Le Marognole fot. tpb

Rocznik 2014 na razie się suszy. Le Marognole fot. tpb

Po czterech latach wina noszą wprawdzie cechy rocznika, pokazują ogólne cechy stylu poszczególnych producentów, ale ich ostateczne ocenianie byłaby grubym nadużyciem. Mając możność uczestniczyć w Anteprimie Amarone po raz piąty z rzędu (czemu towarzyszą liczne wizyty u producentów i degustacje win, które naprawdę znajdują się na rynku) mogę co najwyżej wyrazić swoje sympatie bądź antypatie, co na końcu tego tekstu niewątpliwie zrobię.

Po raz pierwszy jednak, w czasie zbiorowej degustacji 66 amarone z nowego rocznika – przy uwzględnieniu wszelkich, niekiedy przepastnych różnic w stylu – miałem poczucie, że oto wyłania się z kieliszków bardzo wyrazisty obraz 2011.
Rocznik charakteryzuje się dobrą dojrzałością polifenoliczną, wina są w swej istocie bardzo treściwe, mięsiste, ale przy tym zrównoważone, o ożywczej kwasowości, nieprzesadzone; w większości amarone 2011 moc nie jest problemem; garbniki są dojrzałe, pociągłe, czyste.
O roczniku mówi się dobrze od dawna. Pogoda dopisała, a dla ostatecznej jakości gron kluczowe znaczenie miała noc z 6 na 7 października, kiedy to temperatura znacząco spadła – z 20 na 12˚C. Spowolniło to znacząco proces najpierw ostatecznego dojrzewania owoców, a potem samo appassimento. Ochłodzenie pozwoliło też gronom zachować więcej ożywczej kwasowości. W oficjalnym komunikacie lokalnego consorzio czytamy też, że pierwsze degustacje 2011. wskazują na mniejsze niż zwykle różnice między winami z poszczególnych podstref Valpolicelli oraz na wyjątkowo dobrą integrację pomiędzy poszczególnymi odmianami. Oficjalnie rocznik dostał maksymalną ocenę pięciu gwiazdek.

Wieczór powyżej Marano. Novaia fot. tpb

Wieczór powyżej Marano. Novaia fot. tpb

Oto 10 amarone z rocznika 2011, które wzbudziły moją największą sympatię i oczekiwania:

Morar, Amarone della Valpolicella Classico, Valentina Cubi
Vigneti di Ravazzòl, Amarone della Valpolicella Classico, Cà la Bionda
Villa Arvedi, Amarone della Valpolicella Valpantena, G.B. Bertani
Calcarole, Amarone della Valpolicella Classico, Guerrieri Rizzardi
Villa Rizzardi, Amarone della Valpolicella Classico, Guerrieri Rizzardi
Amarone della Valpolicella, Massimago
Amarone della Valpolicella Classico, Secondo Marco – Marco Speri
Amarone della Valpolicella Classico, Buglioni
Le Quare, Gamba
Campo Rocco I Corsi, Le Marognole

Cierpliwość to cecha wskazana winiarzom z Valpolicelli. Piwnice Santa Sofia fot. tpb

Cierpliwość to cecha wskazana winiarzom z Valpolicelli. Piwnice Santa Sofia fot. tpb

I 11 gotowych amarone, które urzekły mnie swoją złożonością

Morar 2007, Amarone della Valpolicella Classico, Valentina Cubi
San Rocco 2008, Amarone della Valpolicella Classico, Cantina Valpolicella Negrar
Calcarole 2005, Amarone della Valpolicella Classico, Guerrieri Rizzardi
Campo Rocco I Corsi 2010, Amarone dell Valpolicella Classico, Le Marognole
Vigneti di Ravazzòl 2004, Amarone della Valpolicella Classico, Cà la Bionda
Campedel 2005, Amarone della Valpolicella Classico, Gamba
Campo León 2003, Amarone della Valpolicella, Latium
Amarone della Valpolicella Classico 2009, Santa Sofia
Corte Vaona 2010, Amarone della Valpolicella Classico, Novaia
Zovo 2009, Amarone della Valpolicella, Pietro Zanoni
Le Guaíte di Giulietta 2006, Amarone della Valpolicella, Giulietta Dal Bosco

Opublikowano Bez kategorii | Otagowano , , | Możliwość komentowania Amarone: w oczekiwaniu na 2011 została wyłączona